#nordkystenskunsttriennale 4. juni - 1. november 2016
  • da

Guide til Triennale Tour på egen hånd

til udprint: Lad dig guide rundt i landskabet til triennalens værker

 

EN GUIDE TIL NORDKYSTENS KUNST TRIENNALE 2016 – til regnvejrstrætte gæster…….Velkommen!!

Dele af turen omkring Gilleleje, Nakkehoved Fyr og Munkeruphus kan tages på cykel, men de fleste vil nok foretrække bilen til den videre færd. Tjek på Goooglemap. Rigtig god fornøjelse!

Det gamle Hus og Lagerhallen, Gilleleje
Start dagen i museumsområdet Østergade 20 i Gilleleje, som åbner kl.11 (det gør de fleste af stederne i øvrigt og husk at mandage er de fleste museer lukkede).
Her finder du to værker af den dansk amerikanske kunstner Yvette Brackman. I et gammelt lager finder du videoværket Belonging 2016, hvor Yvette Brackman i en flot video kredser om slægt og erindringer. Yvette Brackman er en kunstner, der tidligere har arbejdet meget med iscenesættelse, udklædning og konstrueret fortælling. Gå gennem haven op til Det gamle Hus, der formidler historien om et levet liv i Gilleleje midt 1800 tallet. Her har Yvette Brackman lavet en guide i huset, der igen kredser om erindring, mor/datter – levede kvindeliv til alle tider, også i dette gamle hus. Det er et fint træk, at man selv skal samle guiden først og herefter føres rundt i huset af Yvette Brackmans tanker og ord. En fantasi hun har skabt. Det eneste kunstneren yderligere har tilført rummet, er den dug på bordet, hvor du finder guiden, som er en sammenstykket patchwork – et typisk amerikansk stykke håndværk.

Nakkehoved Fyr
Efter Det gamle Hus går turen til Nakkehoved Fyr.
På vejen dertil (hvis man er i bil og ikke cykler via Fyrstien) passerer man Lilibeth Cuenca Rasmussens værk Body Compositions 2016 i rundkørslen ud fra Gilleleje. Med hvide ben, der stikker op af jorden, som var de dansere i en ballet eller hvad man nu kan forestille sig. Værket har allerede skabt en del debat og morsomme bemærkninger i Gilleleje. Lilibeth Cuenca Rasmussen sætter med værket fokus på kroppen, kropssterotyper, – værket er en kommentar til det fokus, naturligt eller ej, der ligger i tiden.

Når du kommer til Nakkehoved Fyr så husk, at der er to fyr og at det er det til venstre, at du finder Triennale værkerne. I det Vestre Fyr har den norsk danske kunstner Jeanette Sætre lavet værker, især fine håndtegninger, som hænger langs trappen op til fyret, hvor du belønnes med den flotteste udsigt over Øresund. Jeanette Sætre har været inspireret af Gillelejes historie om jødeflugten i oktober 1943, hvor fiskerne hjalp mange jøder over sundet til sikkerhed i Sverige. Hun har især haft fokus historien om de børn, som blev efterladt af deres forældre i Gilleleje, fordi man mente, at det var det sikreste. En historie, der rummer stor sorg og stiller mange spørgsmål.

Nedenfor fyret finder man et af den tyske kunstner Mirjam Thomanns 3 ens værker, hvoraf de to andre er placeret på Munkeruphus og Tegners Museum. Mirjam Thomanns skulpturer, der har form som hvilestativer, er placeret som en kommentar til den tendens, hun ser i tiden, hvor folk ikke opholder sig længe et sted af gangen, men konstant er på farten. Hun oplever, at man på offentlige steder som banegårde, fjerner bænke for at forhindre folk i at sove på dem, eller at hjemløse skal finde hvile der. At placere hvilestativet i ikke-naturlige omgivelser er en stærk pointe for Mirjam Thomann og det er med sit politisk ukorrekte askebægre, formet af italienske Mutti tomatdåser, en virkelig sjov komentar et meget smuklt sted.

Munkeruphus
Herefter går turen videre til udstillingsstedet Munkeruphus.
Er man sulten, kan man også spise en rigtig god frokost her. På Munkeruphus er der 9 Triennale kunstnere med værker fordelt indendørs og udendørs. Her har kunstneren Giacomo Castagnola været med til at etablere Munkeruphus’ nye Gunnar Aagard Andersen rum. De øvrige kunstnere indendørs er den danske kunstner Søren Martinsen, som via googlemaps har spottet en kæmpe i landskabet syd for Gilleleje og malet den på et kæmpelærred med titlen Den grønne giant. Der er Gillion Grantsaan fra Holland, der udstiller en performancevideo og et unikum af en fotobog med fotografier taget på Esbønderup Sygehus, før det blev asylcenter. Den amerikanske Marc Yankus har taget en række meget fine fotografier af typiske fiskerhuse i Gilleleje, hovedsalig af husenes gavle og manipuleret med lys og farver, så fotografierne får næsten magisk karakter.
I et andet rum fabulerer den danske landskabsarkitekt Stig L. Andersson over egnens mange sære fortællinger i en flot poetisk skrift på væggen, koblet med fotofragmenter og forskellige indsamlede objekter, – en form for wunderkammer.
I gangen finder man den mexicansk peruvianske kunstner Camilo Ontiveros kommentar til
det skisma, at man ofte bliver mødt af store velkomstskilte ved indgangen til byerne i USA,
men at man netop ikke føler sig velkommen, når man kommer som flygtning.

Gå derefter ud i haven og se den danske kunstner Katja Bjørns videoværk, der ligger i jorden, og er en kommentar til alle de middage, som Gunnar Aagard Andersens hustru har arrangeret gennem deres liv på stedet. Bordet bliver dækket og raseret i grådighed, der bliver spist med hænderne og fyldt alt for meget på tallerkenerne. Katja Bjørn sætter fokus på kvindens rolle som seviceorgan, hvor hendes kunstneriske ambitioner må vige for mandens virke.

Tæt på huset står Mirjam Thomanns skulptur, hvor man kan stå med ryggen mod muren og nyde freden i den fine have. Med eller uden cigaret.

Endelig kan man spadsere ned mod vandet og her finde danske Jesper Dalgaards meget fine værk Et rum til gavn for dig og mig og verden. Værket har været udsat for hærværk, men er under alle omstændigheder et kik værd. Tanken bag værket er særdeles smuk og stedet er eventyrligt.

Tegners Museum & Statuepark
Efter Munkeruphus går turen til Tegners Museum & Statuepark med 4 Triennale kunstnere, 2 udendørs og 2 indendørs. To af kunstnerne har været særlig interesserede i Rudolph Tegners værk Moders Gravmæle, hvor en kvindeskikkelse befinder sig på stadiet mellem liv og død, hun vender sig bort fra verden ind i en stor sten, der opsluger hende. Kunstneren Jytte Rex har lavet en tranparent installation, hvor beskueren ved at gå rundt om og imellem værkerne indgår som en skyggeform i værket. Med delvist lukkede øjne, er et foto af en person som måske er død, måske alligevel lever. En madonna fra en kirkegård i Rom. Værket harmonerer trolig smukt med de andre skulpture i rummet.

Den anden kunstner, der er inspireret af Moders Gravmæle finder man udendørs i parken under et skyggefuldt træ. Katja Bjørn lader i video i jorden, en kvinde opsluge af ler og langsomt blive forvandlet fra levende kvinde til et relief. En helt særlig oplevelse på dette, for mange ikoniske område.

Inde i den 8-kantede midtersal har den danske kunstner Lilibeth Cuenca Rasmussen lavet et lydværk som for alvor lægger arm og ligger i tråd med Rudolph Tegners store kropsfokuserede værker. Prøv at lægge fingre på to orange prikker og oplev, hvordan din puls sendes ud som en lyd i rummet. Der er 8 lydsøjler, og er I flere eller kan du samle 8 gæster sammen kan man lave en symfoni af kroppens lyde som bliver sendt ud i rummet i den takt din puls slår.

Sidst men ikke mindst har Mirjam Thomann et hvilestativ oppe i Statueparken mellem skulpturene Toner og Kærlighedens Mysterium. Herfra har man en vild udsigt over ”Rusland” og Tegners Museum. Her hvor Rudolph og Elna Tegner kom på cykel, forelskede sig prompte i området og bygge deres paradis.

Esrum Kloster & Møllegård
Herefter kan turen gå til Esrum Kloster & Møllegård hvor 7 kunstnere har ladet sig inspirere af historierne på klosteret. Start i urtehaven og nyd Katja Bjørn fantastiske runde Kvindebedet blandt de andre skønne bede. Nyd roen. Gå derefter ind i Klostergården, hvor Jytte Rex har to værker inspireret af historierne om to faldne kvinder, den rige Dronning Hedvig og den fattige kvinde, der sad i fangehullet, fordi hun havde myrdet sit barn, som hun havde født i dølgsmål. For Jytte Rex er disse kvinder skjulte skæbner, overlejret af tidens vildnis, glemte under jorden, – Women Underground. De efterlader et aftryk i sindet af foruroligende skjulte skæbner, et drama hvoraf kun en lille flig åbenbarer sig, indlejret i en historie om fortabelse, erotik og fatale forsvindinger fra livet. I butikken kan man købe den bog, som Jytte Rex også har lavet til udstillingen.

Ved siden af Jytte Rex skulpturhoved, som man kan ”vande” har den danske kunstnerduo Vinyl, terror og horror skabt et helt særligt lydunivers i den fangekælder, hvor den 22 årige kvinde sad indespærret. Her kan man fordybe sig i et fantastisk Storm P. landskab af lyd og lys. Gå derefter indenfor og op på 1. sal og oplev Jytte Rex’ video og skulpture. I rummet ved siden af har den danske kunstner Mette Winckelmann indtaget et rum med fine keramiske værker med titlen Blod, Slim og Galde. Ud fra en filosofi og læring om kroppens balance, helbredte og ”justerede” cisterciensermunkene mennesker, der var syge af sort galde og ude af balance, ud fra ideen om de fire kardinalvæsker: blod, slim, gul galde.

Kernen i værket er en søgen efter balance, og ideen om at menneskets krop er
justerbar og flexibel –- og helt konkret handler det om relationer mellem et
materiales egen vilje og
mulighed for påvirkning og kontrol. Herefter er det tid til lidt refleksion i rummet med den norske kunstnerduo Book & Hedéns flotte video Poor mans Plum, inden turen på klosteret afsluttes med et besøg i møllen med den finske kunstner Antti Laitiniens video Lake Shift. Begge værker kræver tid og fordybelse, men man kan jo vende tilbage en anden dag og kun koncentrere sig om disse to meget poetiske og smukke videoer.

Aftentur i Gilleleje
Skulle man få lyst til en aftentur er der 2 værker, som er relevante når mørket sænker sig. Ved fiskeauktionshuset i Gilleleje har kunstneren Charlotte Haslund-Christensen skabt et neonskilt med en tekst, der skal få folk til at stoppe op og reflektere. Værket har titlen TID TIL TILLID og er inspireret af Gillelejefiskernes hjælp med at sejle til de danske jøder til Sverige under Anden Verdenskrig. Flugten til Sverige er en del af kunstnerens egen familiehistorie. Som mange andre i datidens København, troede familien ikke på at racismen og forfølgelsen kunne ramme dem – og Danmark. Familien var heldige og undslap koncentrationslejrene, men historierne om flugten og opholdet som flygtning i Sverige har præget familien og særlig

bevidstheden om at historien kan gentage sig. Man ved aldrig, hvad der kan ske, når frygten for ”de fremmede” vinder over medmenneskeligheden. Verdensbegivenheder i dag kan minde om dengang i 1943, hvor mange venligtsindede Gillelejeboere hjalp deres medmennesker på flugt. Mange mennesker rejser fra krige og konflikter, nød og elendighed. De håber på en fremtid i Europa. De håber på et arbejde, så de kan brødføde deres familier. Charlotte Haslund- Christensen har skabt et lys i mørket. Hun har valgt at bruge neonskiltet som form og der er noget magisk ved skiltet jo mørkere der er på havnen.

Aftentur til Villingerød kirke

Den 18. august åbnes den israelske kunstner Dor Guez’ værk Discipline i kirketårnet på Villingerød kirke. En lyskegle vil bevæge sig og afsøge jorden nedenfor kirken. Dor Guez har ladet sig inspirere af de danske fyrtårne og har koblet lyset med afsøgning og eftersøgning af flygtninge. Hans værk spejler sig både i interessen for forholdet mellem ’østlige’ og ’vestlige’ kulturer og i et stort engagement både i den generelle politiske situation i Europa, men dog særligt i Danmark i en tid, hvor så mange mennesker banker på døren til de europæiske lande.

En eftermiddag i kunstnerhaven i Tibirke

Sidst men ikke mindst, hvis man befinder sig på Tisvildeegnen, kan man lægge vejen forbi den danske kunstner Gerda Thune Andersens have i Kjædemosehus, hvor kunstneren Katja Bjørn har skabt et firkantet bed, Kvindebedet . Bedet rummer alverdens urter, som har været brugt til alskens gode virkninger. Bedet er smukt og fint placeret i haven, der byder på mange andre historier og er man heldig, kan man få en lille snak med værtsparret.